کد خبر: ۳۱۸۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۰ - ۱۸ دی ۱۴۰۱ - 2023January 08
با تصویب و ابلاغ قانون جدید آیین دادرسی کیفری در سال۹۲ بود که تشکیل پلیس ویژه اطفال نیز در دستورکار قرار گرفت و بنا شد لایحه مربوط به آن نگارش و تدوین شود
شفاآنلاین>سلامت>مدت‌ها بود که به دلایل بسیاری حرف بر سر تشکیل پلیس اطفال میان تصمیم‌گیران رد و بدل می‌شد. وعده‌هایی هم در این میان داده شده بود که به نظر می‌رسد با به سرانجام‌رسیدن آن وعده‌ها بوده که حالا خبر آمده پلیس اطفال در ایران پا گرفته است. اما سوال این است که این نهاد قرار است چه کند؟

به گزارش شفاآنلاین:رسیدن به پاسخ این پرسش از جایی مهم است که بدانیم در فاصله کوتاه انتشار خبر تشکیل این نهاد بسیاری از رسانه‌ها با بدفهمی از تشکیل این بخش از پلیس برای «رسیدگی به جرایم کودکان ۵ تا ۷ ساله» یاد شده است! در حالی که حالا پلیس می‌گوید این نهاد قرار است به «امور انتظامی کودکان» رسیدگی کند.

با تصویب و ابلاغ قانون جدید آیین دادرسی کیفری در سال۹۲ بود که تشکیل پلیس ویژه اطفال نیز در دستورکار قرار گرفت و بنا شد لایحه مربوط به آن نگارش و تدوین شود. لایحه‌ای که فرآیند تدوین آن، مدت‌ها به طول انجامید و سرانجام آن طور که محمدرضا حیدرهایی، سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور می‌گوید: «لایحه پلیس ویژه اطفال با شش فصل و ۴۹ماده در کمیسیون قضایی مجلس به تصویب رسیده و به نظر می‌رسد این لایحه تا پیش از پایان سال۱۴۰۱ جهت ارائه به صحن آماده شود.» با وجود آن که این لایحه هنوز به تصویب نرسیده اما پلیس پایتخت از همان ایام تصمیم به ایجاد سازوکاری به نام «پلیس اطفال» در این مجموعه گرفت تا امور انتظامی مربوط به کودکان کمتر از ۱۸سال در این بخش مورد رسیدگی قرار بگیرد.

سرهنگ جلیل موقوفه‌ای، رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ می‌گوید پلیس اطفال را در دوایر مشاوره و مددکاری شکل داده که تحت نظارت معاونت اجتماعی فعالیت دارند. رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ با بیان این که در پلیس اطفال، اطفال می‌توانند در جایگاه شاکی، متهم، نیازمند کمک، گمشده و ... باشند، می‌گوید: خوشبختانه تاکنون پلیس اطفال ما اقدامات قابل توجهی انجام داده و دستاورد‌های خوبی هم داشته‌ایم. به هرحال با توجه به شرایط روحی کودکان و نوجوانان پلیس اطفال نقش موثری در این زمینه دارد و مراکز مشاوره ما اقدامات خوبی را در این خصوص انجام داده است. آنچه در این میان بدیهی به نظر می‌رسد این که تشکیل پلیس اطفال با هدف ایجاد محیط امن برای کودکان در محیط‌های انتظامی است و هیچ گونه دریافت گزارش و بازجویی و ... در کلانتری انجام نمی‌شود. پلیس هم اعلام کرده است ماموران به کارگرفته‌شده در این حوزه عمدتا فارغ‌التحصیل رشته‌هایی چون روان‌شناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی، حقوق و سایر رشته‌های مرتبط هستند و امور مربوط به کودکان را بر اساس آموزش‌های آکادمیک پیگیری می‌کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: